V rámci vývoja celkového softvérového zázemia pre jedného z pätice najväčších obchodníkov s cennými papiermi bolo logickým krokom aj zadanie pre vytvorenie mobilnej aplikácie pre klientov investujúcich do ich produktov. Mobilná aplikácia slúži pre jednoduchý prehľad o investičnom majetku klientov, výkonnosti svojich aktív ako i celkového vývoja svojho portfólia a prehľad o všetkých transakciách od začiatku ich zmluvného vzťahu.
Špecifická potreba klienta
Vývoj systémov pre spoločnosti z určitých odvetví prináša so sebou špecifické požiadavky – jedným z takýchto odvetví sú aj financie a investície. Už pri tvorbe tzv. „core systému“ spoločnosti sme kládli silný dôraz na bezpečnosť, užívateľské právomoci či absolútnu časovú presnosť a postupnosť jednotlivých transakcií. Mobilná aplikácia tak nemohla byť výnimkou. Veľkým prínosom pri tomto zadaní bol jasne stanovený dizajn, ktorý pre nášho klienta pripravilo digitálne štúdio a my sme sa tak mohli plne sústrediť na dokonalý vývoj funkcionality aplikácie.
Neodmysliteľnou súčasťou vývoja mobilnej aplikácie napojenej na hlavný systém spoločnosti je vývoj aj tzv. API (application programming interface) – rozhrania pre komunikáciu medzi hlavným systémom a čiastkovými mobilnými či webovými aplikáciami. Práve toto rozhranie je v najväčšej miere zodpovedné za bezpečnostné nastavenie celku ako takého – kontroluje množstvo pripojení do mobilnej aplikácie, obmedzuje nadmerné a neočakávané pripojenia, zabraňuje nedovolenej zmene v systémoch a podobne. Zároveň má najväčší vplyv má rýchlosť systému keďže spracúva požiadavky na dáta, ktoré sa následne zobrazujú užívateľom v aplikácii.
Za funkčnosťou samotnej mobilnej aplikácie sa schováva vyše 10 rôznych systémov a tzv. microservices – procesov bežiacich bez prerušenia 24/7/365.
Komplexná a zároveň prehľadná mobilná aplikácia
Nosným modulom mobilnej aplikácie nášho klienta je úvodná stránka, ktorá sa užívateľovi zobrazí ihneď po jeho prihlásení. Na úvodnej stránke, takzvanom Dashboarde vidí užívateľ okamžite kumulovanú výkonnosť svojho investičného portfólia spolu s náhľadom najväčších aktív, posledných vykonaných transakcií a informácie o svojej kontaktnej osobe. Veľký dôraz bol kladený na matematický výpočet samotnej výkonnosti portfólia klienta, ktorý je vypočítavaný tzv. just-in-time a zahŕňa do výpočtu obrovské množstvo dát v podobe majetku a všetkých transakcií od začiatku investovania – niekedy aj desiatky rokov. Samozrejmosťou je prihlasovanie sa do aplikácie prostredníctvom biometrického prihlásenia Face ID či Touch ID.
Transakčný a majetkový modul dopĺňajú náhľad v podobe omnoho detailnejších informácií o vykonaných transakciách a majetkových cenných papieroch na klientskom účte. Prehľad transakcií je špecifický svojou povahou a zobrazuje každú transakciu z dvoch pohľadov – z pohľadu hotovostnej transakcie a z pohľadu majetkovej transakcie. Prehľad majetku poskytuje užívateľom podrobný pohľad jednotlivých cenných papierov na ich portfóliu so všetkými potrebnými informáciami o nich, ako aj o grafe vývoja ceny jednotlivých aktív a podobne.
Súčasťou technickej implementácie mobilnej aplikácie sú aj API hostované na serveroch klienta s maximálnou ochranou v správe externej spoločnosti.
Jednou z najdôležitejších súčastí mobilnej aplikácie je funkcionalita, ktorá umožňuje spoločnosti komunikovať so svojimi klientmi prostredníctvom aplikácie v podobe doručovania správ na podpis. Takto podpísané správy a dokumenty sú ekvivalentom fyzického podpisu na papieri.
Pracovníci spoločnosti sú schopní cez „core systém“ odoslať klientovi na podpis do mobilnej aplikácie všetky dôležité dokumenty na podpis. Či už sa jedná o žiadosť o presun peňažných prostriedkov, žiadosť o uzatvorenie nového investičného produktu či oznámenie o potrebe aktualizácie investičného dotazníka, mobilná aplikácia poskytuje klientom jednoduchý nástroj na podpis uvedených dokumentov bez potreby fyzickej návštevy pobočky spoločnosti. Po prijatí správy a skontrolovaní údajov v správe či dokumente si klient jednoducho vyžiada dvojfaktorový podpisový kód, ktorý je doručovaný prostredníctvom SMS na jeho telefónne číslo a jeho zadaním a potvrdením uvedenú žiadosť podpíše. Podpísaná žiadosť spolu s priloženými dokumentami putuje automaticky pracovníkom spoločnosti do ich „core systému“, o čom sú okamžite informovaní vo forme notifikácií.