Softvérové zázemie obchodníka s cennými papiermi

Už niekoľko rokov sme dlhodobým partnerom a dodávateľom celkového softvérového zázemia jedného z pätice najväčších obchodníkov s cennými papiermi. Dôležitou súčasťou fungovania akejkoľvek spoločnosti v 21. storočí je spoľahlivý softvér, predovšetkým jeho hlavná časť využívaná pracovníkmi na centrále, na ktorú sú napájané aplikácie pre klientov alebo partnerov. Prinášame vám krátky náhľad na kľúčový softvér finančnej spoločnosti, ktorý zabezpečuje jeho denno-dennú prevádzku a komunikuje s viacerými systémami partnerov.

Komplexnosť systému

Pri vývoji kľúčových aplikácií pre veľké spoločnosti – zvlášť pre spoločnosti v sektoroch, ktoré sú citlivé na dáta, akými sú aj financie – je najväčšou výzvou komplexnosť samotnej aplikácie. Súčasťou riešenia pre nášho klienta bol vývoj modulov pre viaceré oddelenia, ktoré na seba nadväzujú a zároveň komunikujú s ostatnými aplikáciami spoločnosti, ktoré využívajú buď koncoví zákazníci nášho klienta alebo jeho partneri. Či už sa jedná o modul na správu klientov, modul pre portfólio manažérov, ktorí obchodujú s cennými papiermi alebo modul pre compliance oddelenie, ktorého úlohou je kontrolovať všetky transakcie z pohľadu AML – vždy sme si museli zachovať nadhľad nad celým riešením a rozumieť, ako softvér používajú jednotliví užívatelia.

Kľúčových modulov je v aplikácii viacero, v tejto prípadovej štúdii vám predstavíme niektoré z nich. Zameriame sa na modul určený pre portfólio manažérov, resp. traderov, ktorí vykonávajú každý deň stovky obchodov na finančných trhoch, na modul pre správu jednotlivých klientov a modul určený pre právne oddelenie, resp. oddelenie compliance, ktoré je zodpovedné za prevádzku spoločnosti v súlade so všetkými zákonmi a usmerneniami.

Automatizácia obchodovania

Jednou z hlavných činností, ktoré obchodníci s cennými papiermi vykonávajú je pochopiteľne práve obchodovanie s cennými papiermi. Jedná sa o operatívu, ktorá zaberá portfólio manažérom, resp. traderom nemalé množstvo času. Preto bolo veľmi dôležité, aby sme vyvinuli pre nášho klienta modul tak, aby bol čo najviac automatizovaný a dokázal tak ušetriť stovky hodín manuálnej práce a komplikovaných výpočtov a zlepšiť tak celkovú prevádzku obchodovania v rámci spoločnosti.

Súčasťou aplikácie sa tak stal na mieru vyvinutý algoritmus automatického obchodovania s cennými papiermi, ktorý bol zoptimalizovaný pre potreby nášho klienta podľa nastavených procesov. Tento komplexný algoritmus vykonáva viacero úloh – nielenže dokáže vypočítať pre tisíce klientov naraz to, ktorý cenný papier majú predať alebo nakúpiť podľa vopred stanovených váh v konkrétnych investičných produktoch, zároveň dokáže identifikovať aj možnosť zobchodovania cenných papierov medzi klientmi, generovať pokyny a obchody vo frakčných kusoch cenných papierov a podobne. Algoritmus zároveň berie do úvahy aj rôzne ďalšie požiadavky nášho klienta, ako napríklad tvorbu hotovostnej rezervy (stanovené percento disponibilnej hotovosti) na účtoch klientov alebo automatické spracovanie podpísaných žiadostí o prevod či výber hotovosti klientov.

Správa financií pre klientov so sebou nesie aj potrebu precízneho zaznamenávania detailov jednotlivých klientov, preto je CRM modul rovnako dôležitou časťou každého nosného systému spoločnosti. CRM modul ná prácu s klientom, zaznamenávanie aktivít, úloh, či automatické notifikácie o dôležitých udalostiach klientov je samozrejmosťou aj v tomto riešení pre nášho klienta. Modul, ktorý je pravou rukou ktoréhokoľvek investičného profesionála či poradcu im umožňuje efektívnejšiu prácu s klientom a dokáže tak pre nich prinášať tú povestnú pridanú hodnotu v podobe lepšieho servisu.

Špecifiká odvetvia

Jedným zo špecifík finančného odvetvia je jeho veľmi silná regulácia a dôraz na bezpečnosť, priebežnú kontrolu či ochranu pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti. Prí vývoji akýchkoľvek špecifických funkcionalít pre našich klientov robíme všetko pre to, aby sme plne pochopili ich praktickú potrebu a zorientovali sa v špecifikách, ktorými sa vyznačuje ich odvetvie či práca. Veľký dôraz sme preto kládli na vývoj funkcionalít pre oddelenie Compliance a Právne oddelenie. Jedným zo špecifík je pravidelná AML (anti-money laundering) kontrola, v rámci ktorej systém pravidelne vyhodnocuje mieru podozrivosti jednotlivých transakcií klientov a rovnako tak aj zisťuje bankový účet, z ktorého boli prostriedky na klientsky účet pripísané. Pri podozrivých transakciách tak systém upozorňuje kompetentné osoby na zvýšenú opatrnosť pri vybraných klientoch.

Súčasťou priebežnej kontroly finančných spoločností je aj pravidelný reporting pre regulátora – zvyčajne Národnú banku Slovenska. Takýto reporting je vykonávaný v rôznych formách, či už je to report v .xlsx alebo report s presnou štruktúrou v .xml formáte. Pre nášho klienta sme preto zapracovali možnosť pravidelného generovania reportov pre regulátora v zákonom stanovenej forme a formáte, čo obnášalo detailné naštudovanie špecifikácie všetkých reportov a ich zapracovanie do systému v požadovanej štruktúre. Sme zároveň pravidelne súčinný aj pri ich úprave v prípade, že si to zmena legislatívy vyžaduje a náš klient je povinný reportovať regulátorovi niektoré údaje v zmenenej podobe. Príkladom takýchto reportov je denný reporting vykonaných obchodov tzv. MiFIR či reporting pre finančnú správu CRS alebo FATCA.

Aplikácia, ktorá rastie s klientom

Aplikácia je vyvíjaná priebežne a je tak vždy stopercentne prispôsobená požiadavkám klienta. V prípade, že sa spoločnosť rozhodne o zmenu procesov, zavedenie nových postupov či produktov, aplikáciu upravujeme na mieru tak, aby čo najviac podporovala nášho klienta v ich raste a dokázali tak poskytovať čo najlepšie služby pre svojich zákazníkov.

Súčasťou komplexného softvérového zázemia nášho klienta je aj B2B rozhranie pre ich partnerov či klientska zóna pre ich klientov, o ktorých sa môžete dočítať v samostatných prípadových štúdiách.

2300 1534 accute